
Keesing's Record of World Events (formerly Keesing's Contemporary Archives),  
Volume 8, March, 1962 Ghana, Page 18654  
© 1931-2006 Keesing's Worldwide, LLC - All Rights Reserved.  

White Paper on Alleged Subversive Plot. - British 
Government and Press Reactions. Ghanaian Opposition 
Statements. - Internal Political Developments. - Further 
Arrests of Opposition Members. 

The Ghanaian Government published on Dec. 11, 1961, its promised White Paper on the events 
leading up to the arrest on October of some 50 opponents of the Government. Summarized below 
under cross-headings, it gave details of an alleged plot to overthrow the regime; made 
accusations against, inter alios, the Government of Togo, the British Press, and unnamed foreign 
companies in Ghana; and criticized the attitude of British officers formerly serving with the 
Ghanaian forces. 

Aims of Plot. Asserting that the strikes which broke out in September had been fomented as part 
of a conspiracy by Opposition leaders, The White Paper declared that “the object of the plot was 
to create a state of chaos and confusion…, so that an appeal could be made for foreign aid and 
then that the Army could be persuaded to enter politics on the pretext of restoring order and 
preserving national independence.” It was alleged that the conspirators had been “encouraged in 
the plan” to persuade some senior Ghanaian officer to lead a military intervention “by the 
widely-held belief that the United Kingdom officers then in command of the armed forces [see 
18335 B] would remain neutral in the event of any internal disorders”; that the support of the 
Republic of Togo” was to be obtained by a promise of ceding to Toto the Volta region of 
Ghana”; and that the plot had been supported “morally, and in some cases financially,” by 
“certain expatriate interests” who “resented the new budgetary measures which would compel 
them to pay their proper share of taxes.” 

The White Paper commented in this connexion: “It would be naive of the Government… if it 
ignored the unhappy fact that certain colonialist and imperialist Powers do intervene directly or 
indirectly by fomenting plots and conspiracies in other countries because of their vested financial 
interests. This type of intervention is sometimes undertaken by financial interests with, at the 
most, the connivance of their own Government. On other occasions, unfortunately, it is actually 
carried out in a planned way by governmental agencies who have become so powerful that their 
activities may be hidden oven from the officials who are supposed to control them. Ghana has 
evidence that some such governmental agencies are actually at this moment planning certain 
subversive terrorist acts in regard to Ghana. In such interference, use is made of dissident 
elements who are represented as great patriots, true democrats, or simply anti-Communists, when 
in fact their real purpose is merely to subvert a Government which they dislike.” 

Background of Opposition. Surveying the record of the Ghanaian Opposition, under such 
specifically-named leaders as Dr. K. A. Busia, Dr. J. B. Danquah, Mr. R. R. Amponsah and 
others, The White Paper alleged that “a small elite,” such as “often exists” in newly-emergent 



countries as a “purely dissident element,” had worked in Ghana from pre-independence times not 
as an organized parliamentary Opposition but as a group “determined to gain power for its own 
ends.” This group had been prepared, as its ultimate aim, to return the country to a “quasi-
colonial status,” abolishing the Republic and reinstituting a Governor-General as Head of State, 
with a Prime Minister as head of the Government. After claiming that the present Government of 
Ghana enjoyed “true mass support,” as it had done since the time when the Gold Coast was still a 
colony, the White Paper alleged that the Opposition, in its eagerness to exploit discontent and as 
a result of its declining electoral strength, had been ready to support “expatriate vested interests 
and tribalism.” When the Granville Sharp Commission had investigated the charges against Mr. 
Amponsah and Mr. Apaloo in 1959, “whatever differences of opinion there were between the 
Commissioners as to the details of what was intended, they were united in finding that these two 
leading members of the United Party were ‘engaged in a conspiracy to carry out at some future 
date… an act for an unlawful purpose revolutionary in character’” [see 16958 A; 17319 A].In 
view of these facts, the White Paper maintained that the recent “plot” was not an isolated attempt 
but “part of a long conspiracy”–continuing since the Ashanti troubles in 1954 [see 14455 A]–by 
the “elite” against the bulk of the people as represented by the ruling Convention People's Party, 
the Government, and President Nkrumah. 

Togolese Attitude. On the attitude of the Toto Republic, it was argued that the partition of the 
former German colony after the First World War had produced “a continuing source of trouble”; 
this had led, inter alia, to the unsuccessful “revolt” in the Ghanaian part of Togoland on the eve 
of Ghana's independence in 1957 [see 16155 A], and “in part the present plot consists of an 
attempt to repeat what was unsuccessfully tried in 1957, this time with the support of the 
Republic of Togo.” Alleging “connivance and active support” on the part of the Togolese 
Government, the White Paper said that this was “not difficult to understand” since “Togo is one 
of the countries on the African continent where neo-colonialism has its strongest hold…. 
“Implicitly reiterating Ghanaian territorial claims to the Togo Republic [see 17357 B], which it 
asserted was “unviable,” the White Paper said that a plebiscite would be desirable in Toto on the 
issue of union with Ghana, and that Ghana would await the result “with confidence.” 

Plotters’ Activities in Ghana. Giving details of the alleged “conspiracy,” the White Paper said 
that its principal leader in Ghana had been Mr. Victor Yaw de Grant Brempong, personal 
assistant to the former Finance Minister, Mr. K. A. Gbedemah. The local conspirators had kept 
Dr. Busia (the exiled Opposition leader) fully informed throughout, and their plans had included 
the assassination of President Nkrumah and other Ministers–the Government having “evidence 
which it is not in the public interest to disclose for the time being” of the taking of secret oaths 
for that purpose. An alternative idea had been to reduce Dr. Nkrumah merely to a “figurehead,” 
and the plotters had in fact given more attention to the fomenting of industrial disturbances 
which, it was hoped, would lead to Army intervention. 

Mr. Brempong was alleged to have sought contact with members of the Army, and to have 
mentioned to his contacts a sum of £2,000,000 which he claimed to have available to finance 
terrorist activities. He had been arrested, in connexion with the bomb attack against Dr. 
Nkrumah's statue on Nov. 4 [see page 18413] while “in the act” of trying to obtain explosives 
from the Army by bribery. In this connexion the White Paper reproduced in facsimile a cheque 
for £50 made out by Mr. Brempong, allegedly in part payment. 



Industrial disconten had been stirred up in Sekondi-Takoradi by a group led by one Ishmaila M. 
Annan, which had “misrepresented” the July Budget and had used lt as “a pretext to provoke 
strikes” which the plotters had in fact planned even before the Budget was introduced. It was 
alleged that this group, “on United Party instructions,” had induced railwaymen to strike and had 
then tried to bring about a general stopn the twin towns, hoping that this would lead to a nation-
wide general strike. Dr. Danquah, it was alleged, had assisted by giving the “false legal advice” 
that the strike was permitted under the Industrial Relations Act. Moreover, U.P. members had 
financed the strike, supplied money to the local market women to buy food for strikers, and had 
“fomented acts of intimidation and sabotage”; telegrams to foreign unions appealing for support 
had been “fraudulent,” as they had not been sent by the authorized union officials. 

Dr. Busia's Activities. The White Paper said that Dr. Busia, the alleged leader of the whole 
conspiracy, was planning to set up a “government in exile” in Lome (capital of Toto) with the 
help of £50,000 supplied by “commercial interests in Ghana.” This attempt, however, had been 
“frustrated” by the “timely arrest” of Opposition leaders in Ghana, although three Opposition 
personalities had meanwhile received a total sum of £5,000 from Dr. Busia. The latter had also 
made efforts “to turn the U.S. Government against the Volta River project.” 

Attitude of British Officers. Asserting that “the position taken by the senior British officers in 
the crucial period immediately prior to the strike was by no means clear,” the White Paper went 
on: “Major-General H. T. Alexander, then Chief of the Defence Staff, was on leave. He wrote to 
the President on Sept. 22, shortly after his return, as follows: ‘I have heard rumours that I am 
accused of issuing instructions that British officers should not be committed on internal security 
duties. I therefore attach for your information a copy of a signal which I sent through the Ghana 
High Commission in the U.K. on Sept. 11. I think it is self-explanatory. I sent it because I heard 
there was some doubt on the position of British officers.’” In this signal, the General had said: 
“On no account must impression be caused that British officers will not take part in internal 
security if this is necessary. But it is obviously better that first troops committed should be all 
Ghanaian-manned.” 

The White Paper commented that the above letter and signal confirmed the Government's 
general information that before the strike broke out, and for the first few days it was in progress, 
there had been “some doubt” in the minds of British officers as to where their duty lay. 

Allegations against Foreign Companies. Setting out the Government's allegations against 
certain foreign companies (which were not named), the White Paper said: “The same type of 
interest which is responsible for the Katanga situation operates throughout the whole of the 
African continent. Ghana is a particular object of their venom because it has shown… that an 
African State can exist independent of the political support of foreign capitalist enterprises, 
which have hitherto dominated the African continent. Commercial and financial interests which 
have large stakes in African exploitation are only too anxious to support any subversive 
movement which would destroy the Ghanaian economy….” 

The Ghanaian Government's recent budgetary policy had been “a challenge to neo-colonialism at 
its tenderest spot.” Companies which (it was alleged) had been using the U.K.'s overseas trading 
company regulations to run their Ghanaian subsidiaries at a small profit and to channel most of 



their profits into tax-free “overseas trading companies” had been “seriously threatened” by the 
July Budget, which had provided for the taxation of the Ghanaian operations of foreign firms on 
the basis of “a fair relationship to the consolidated profits of their world turnover.” The 
introduction of this tax system had constituted “a threat to the whole scheme by which the 
African continent has up till now been exploited, and in certain quarters it aroused the bitterest 
resent-merit–not so much because of the change in Ghanaian tax methods, but because of the fact 
that ff this system… proved successful in Ghana it would almost certainly be adopted by other 
African countries and thus bring to an end a most profitable form of business.” 

The Budget, therefore, had become a “particular object of hostility to powerful foreign interests,” 
and some of these had “willingly lent their assistance to those elements in Ghana who sought to 
overthrow the Government by force.” Claiming that the new income-tax law “in reality reduced 
on average the amount of income-tax paid by Ghanaians,” the White Paper commented: “The 
fact that… [it] figured among the strikers’ list of demands is an interesting tribute to the extent to 
which some expatriate interests were able to influence the policy imposed upon the strikers by 
the U.P. leadership.” 

Attitude of the British Press. In a strong attack on the London Times and other British 
newspapers, the White Paper alleged that “the effect of these [financial] pressures may be seen 
from the strange attitude of certain organs of the foreign Press which normally pride themselves 
on taking a responsible and balanced attitude towards world affairs…. The evidence shows quite 
clearly that the campaign conducted by The Times… is not the result of faulty knowledge of real 
conditions in Ghana, but is inspired by a deliberate editorial policy.” 

Criticizing in particlar the dispatches of Mr. John White, a former Africa Correspondent of The 
Times, the White Paper declared: “When this Correspondent was in Africa the London Times 
printed a number of his dispatches which not only contained derogatory misinformation, but also 
matter which the Correspondent could have discovered to be completely false had he made any 
effort to check his sources of information. After he left Ghana, The Times published with great 
prominence two articles written by him and expressly designed totally to misrepresent the 
financial and economic position of the country. On the basis of these articles, The Times 
indulged in hostile editorial comment. At the time when Mr. White visited Ghana the Economic 
Survey for 1960 had not yet been published, but the information it contained, showing the true 
financial position of the country, was available to him…. Instead… he concocted a completely 
false picture of Ghana's economic position which he had the affrontery to attribute to ‘officials 
with access to the basic documents.'’ 

In answer to Mr. White's statement that the country's reserves were running out, the White Paper 
quoted a detailed denial by President Nkrumah in his speech at the opening of the Assembly 
session on July 4, 1961, designed to show that Ghana had balances of £100,000,000, and would 
have had a still greater amount but for the loss of £15,000,000, which had been “squandered” by 
British “mismanagement” of Ghana's sterling balances before independence. “Had the criticism 
of The Times been genuine [the white paper contented], it might have been natural for them to 
have argued in defence of the point of view they had expressed…. What is to the Government of 
Ghana proof of their insincerity is that this newspaper, which prides itself on its fair-minded and 
impartial approach, printed not one single word of the President's specific refutation of their 



allegations.” Asserting that other British newspapers had “taken their cue” from The Times, the 
White Paper declared that “those in control of the editorial policy of The Times… can have been 
under no illusion as to what would be the effect of their suppressing the President's answer.” 

In a passage accusing the foreign Press of exaggerating the disorders in Ghana in order to 
prevent the Queen's visit, the White Paper defended the Government against charges of 
corruption and dictatorial methods. Referring to Dr. Nkrumah's “Dawn Broadcast” in April 1961 
[see 18042 B], which had been followed by the removal of several Ministers, the White Paper 
stated: “It is the duty of an elected government to see that it is not overthrown by force, and to 
introduce appropriate means (such as the Preventive Detention Act) for that purpose. The critics 
of the Ghana Administration argue that the only proper course is to put on trial all offenders and 
submit them to the full rigours of the law. From every point of view it is extremely doubtful how 
advisable such a course would be.” 

Commenting on the publication of the White Paper, Mr. Tawiah Adamafio (Ghanaian Minister 
of Information) said at a press conference on Dec. 14 that he knew of no immediate Government 
intention to bring the alleged conspirators to trial before the new Special Criminal Division of 
the High Court [see page 18409]. 

Mr. Adamafio said that the Government did not “want to try these alleged conspirators for 
treason and then kill them,” because after a period of “reorientation” they could become “useful 
citizens” and “serve the country well”; moreover, some of those detained were “already 
regretting what they have done.” Nor, in his opinion, was there a need to ban the United Party, 
whose members could “hold their views so long as they don't plot or carry out any subversion.” 
In the case of foreign companies allegedly implicated in the conspiracy, the Government would 
not introduce nationalization measures–as requested by some Ghanaians–but would take “some 
appropriate action” in respect of any company which it was satisfied was involved. 

A Commonwealth Relations Office spokesman stated in London on Dec. 10 that the Ghanaian 
White Paper contained points which affected British interests “very directly,” and it was 
announced on Dec. 21 that a statement of the British Government's views had been sent to the 
Government of Ghana. 

Although this statement was not made public, it was widely reported in the British Press that the 
U.K. Government had maintained, in reply to the implications concerning the British officers’ 
attitude, that there was nothing improper in General Alexander's signal of Sept. 11; that the 
British officers had acted correctly and loyally throughout; and that there was no evidence to the 
contrary, either in the White Paper or elsewhere. 

As regards the allegation that unnamed British companies were using U.K. legislation to avoid 
tax on large profits made in Ghana, the British Government was said to have pointed out that one 
purpose of U.K. legislation on double taxation was precisely to prevent the kind of abuses 
mentioned in the White Paper, and that Ghanaian subsidiaries of British companies were subject 
to local taxation and ploughed their profits back into the country. 



The British answer to the charge of “squandering” £15,000,000 of Ghana's reserves before 
independence was reported to be that it had been estimated that Ghana would spread her 
development expenditure over 15 years, and that maturities had been arranged on that basis. The 
assets in question had, however, been used in five years, necessitating the premature sale of 
investments at a loss. 

As regards the strictures on the British Press, it was understood that the British Government had 
pointed out that it had no control over newspapers, despite the contrary implication in the 
Ghanaian White Paper. 

Dr. Busia strongly denied in London on Dec. 21 that he had any knowledge of the alleged 
conspiracy or had received money from foreign commercial interests as alleged in the Ghanaian 
White Paper. 

Describing all the White Paper references to his own activities as demonstrably “false” or 
“distorted,” Dr. Busia declared that this indicated the unreliability of the Ghanaian Government's 
other accusations. He further specifically denied that he had worked against the Volta scheme in 
the United States, had been in Lome at the times he was alleged to have been meeting plotters 
against Dr. Nkrumah's life, or had known Mr. Brempong. He added that the only foreign money 
with which he had been concerned had been £2,000 contributed by the World Council of 
Churches to help Ghanaian refugees in Togo. 

An exchange of letters between Mr. K. A. Gbedemah and the former Attorney-General, Mr. 
Geoffrey Bing, who was generally regarded as one of the principal authors of the White Paper, 
was published by Mr. Bing on Dec. 28, at President Nkrumah's suggestion. 

Mr. Gbedemah, whose whereabouts had been unknown since the end of October [see page 
18410], declared that he knew nothing about the alleged activities of his assistant, Mr. 
Brempong, and that “the mention therefore of my name in the White Paper in connexion with 
Mr. Brempong's activities on Nov. 7 is at once dishonest and wicked.” After asking Mr. Bing to 
cause corrections to be published to the “abominable lies and fabrications about me in the White 
Paper,” and saying that he was personally “filled with remorse” for the part he had played in 
establishing “the machinery that has become a terror to those who built it up,” he added: “I 
implore you, as a friend, to do one last service to Ghana before you leave Ghana…. Please use 
your influence to see that justice is done in this great conspiracy case and that the alleged 
conspirators and would-be assassins are brought to a speedy trial.” Mr. Gbedemah also informed 
Mr. Bing that he was at present on an “extended vacation,” but that “when I have ended my 
vacation I shall come back into public Fife and anyone who wants me for any reason whatsoever 
can come along.” 

In reply, Mr. Bing rejected Mr. Gbedemah's requests and alleged that Mr. Gbedemah's letter was 
“dishonest, as you know perfectly well that I have no power to alter or change in any way any 
Government policy as contained in the White Paper.” Mr. Bing added: “Any important statement 
coming from the President's Office… is the expression of the collective view of the Cabinet. You 
at least should know how the President's mind works, and you must have realized that the White 



Paper bears the stamp of his thinking and expresses, in regard to the particular facts revealed, the 
political philosophy which he has always held and maintained in action.” 

The United Party national executive categorically denied on Dec. 28 that the U.P. had been 
“party or privy to the alleged conspiracy which the White Paper purports to expose.” It 
demanded that all those detained in connexion with the alleged plot should receive” the fullest 
opportunity to vindicate or condemn themselves publicly.” 

The White Paper's allegations against The Times formed the subject of a leading article in that 
newspaper on Dec. 11, 1961. 

After saying that “it would be wrong to dismiss the tale of plotting and sabotage as insubstantial, 
even though it is… puffed out by a recital of the whole history of violence in Ghana and 
presented as a single continuing conspiracy by a section of reactionaries,” The Times editorial 
continued: “It is merely necessary to point out that the Ghana Government cannot have it both 
ways. If the ‘reactionary elite’ is as unprincipled and unrepresentative as it asserts, then it is 
surprising that it can engage in such dangerous fire-raising; but if the State was really in 
danger…, then there must have been (and must still be) a strong undercurrent of dissent and 
discontent for them to voice. The impression given by the White Paper is of real discontent, for 
both political and economic reasons, but a very amateurish and incompetent lot of conspirators 
trying to harness it.” 

Since this was “not very convincing as it stands” the White Paper brought in “the time-honoured 
allegations of outside support for the self-seeking conspirators.” This included foreign 
companies, which were “flanked more weightily by foreign Powers, who are acting on behalf of 
vested financial interests,” and “these latter in turn apparently dictate the editorial views of 
newspapers.” The Times “figures largely in this picture, with other United Kingdom newspapers 
following its lead,” and “ludicrous as the picture is, it may carry conviction to many Africans.” 

Commenting on the argument, “whose ingenuity may betray a touch of foreign influence,” that 
“preventive detention is so much more humane than trial in a normal open Court of Law under 
laws that might send the accused to the scaffold,” The Times said this suggested that it was the 
Ghana Government's intention to continue to hold the alleged plotters in detention for an 
unspecified term. The editorial concluded: “Any such doctrine clearly moves Ghana farther from 
the comity of nations which recognize, however imperfectly, the supremacy of law, and proves 
the very point that the White Paper denies–and arraigns the British Press for probing–that Ghana 
is steadily tending towards a police State.” 

A further series of arrests took place in the early part of November, both in Ashanti and in other 
parts of the country; it was reported that those detained included Convention People's Party 
adherents as well as U.P. supporters. Mr. D. K. Apedoh, a United Party M.P., was among a 
further group of Opposition members arrested in February 1962. 

The first wave of arrests began on Nov. 7, two days before the start of the British royal visit [see 
18497 A], and included Mr. Mathias Ofori, deputy manager of the independent Accra newspaper 
Daily Graphic; no reasons were given for this action. It was reported from Kumasi on Nov. 10 



that some 200 persons had been arrested in Ashanti, including the local officers of the United 
Party and a number of tribal chiefs; the Kumasi police later stated that there had been 100 arrests 
in the town for reasons unconnected with the security arrangements for the Queen's visit. Arrests 
in other areas, including Sekondi-Takoradi, were reported on Nov. 12. Mr. Simon Dombo, leader 
of the U.P. Opposition in the Assembly, alleged on Nov. 13 that more than 1,000 people had 
been arrested, including some 500 C.P.P. members. 

Mr. Adamafio described the figure of 200 arrests as “nonsense,” but subsequently admitted that 
50 to 60 people had been arrested at Kumasi; he added that the Government had detained people 
with bad criminal records while the Queen was in the Ashanti region, but that the detainees 
would be released as soon as the Queen had left. 

The arrest of Mr. D. K. Apedoh was announced on Feb. 18 in the Ghana Gazette, which 
contained an official notice declaring his parliamentary seat vacant on the grounds of the action 
taken against him under the Preventive Detention Act. No further details were given. 

The International Commission of Jurists announced in Geneva on Feb. 7 that the Ghanaian 
Government had refused permission for Mr. Rama Prasad Mookerjee, a former judge of the 
Calcutta High Court, to visit Ghana as an observer of the operation of the Preventive Detention 
Act. 

Expressing “profound regret” at the Ghanaian Government's refusal, the Commission pointed out 
that “some hundreds” of people were detained and that the Ghanaian courts were “powerless to 
assist” them. It added that the creation of the Special Criminal Division of the High Court had 
further “increased apprehension” about the situation in Ghana. 

It was reported on the same day that the International Press Institute had protested to Dr. 
Nkrumah against measures affecting the Ashanti Pioneer, including the detention without trial of 
the editor and four members of the paper's staff [see page 18410], and the fact that a Government 
censor had been installed in the newspaper's offices. The Institute urged President Nkrumah to 
“restore freedom to the paper and to release or bring to due trial those members of its staff at 
present detained.” 

The establishment of a “Ghana Defence and Aid Fund” had been announced by Dr. Busia in 
London on Nov. 21. He stated that the Fund would have an immediate target of £25,000 and 
would be used for the relief of Ghanaian refugees in neighbouring West African countries and to 
help provide legal aid for detainees in Ghana, although no legal representatives had yet been 
allowed to visit the prisons or detention camps concerned. 

The central committee of the Convention People's Party informed the former Ministers Mr. 
Gbedemah and Mr. Kojo Botsio on Jan. 16 that they had been deprived of their”rights and 
privileges” as party members, including their committee membership “and membership of the 
National Assembly.” The committee therefore requested them “to take the necessary steps to 
resign as a party member of the Assembly,” but added that they would be permitted to retain 
their ordinary party membership. 



Mr. Botsio accordingly resigned his parliamentary seat on Feb. 11, while in the case of Mr. 
Gbedemah the official Gazette announced on Feb. 18 that he had forfeited his Assembly seat, 
having been absent from 20 consecutive Assembly sittings without the Speaker's permission. Mr. 
Gbedemah had already been expelled from the party on Jan. 24 on the ground that he had failed 
to appear before its central committee” to answer charges of subversion.” 

Measures were taken by the Government of Ghana against a number of British journalists during 
November 1961. 

Mr. Robin Stafford of the Daily Express was refused permission on Nov. 16 to leave Ghana 
when about to return by air to London, being told that he was required for questioning in 
connexion with possible legal action over articles he had caused to be published in the British 
Press. Despite assurances by the Ghanaian authorities to the British High Commission that this 
action was an isolated case, Mr. Jeffrey Blyth, of the Daily Mail, was also prevented from 
leaving Ghana on Nov. 19 to cover the next stage of the Queen's West African tour, on the same 
grounds as those given to Mr. Stafford. Both correspondents, however, were allowed to leave the 
country later the same day after Sir Arthur Snelling, then British High Commissioner in Accra, 
had approached President Nkrumah personally, following a telephone conversation with the U.K. 
Commonwealth Relations Secretary, Mr. Sandys. 

Two other British journalists–Mr. Neil Bruce of the B.B.C. and Mr. Arthur Chesworth of the 
Daily Express–were expelled by the Ghanaian Government on Nov. 28 on the grounds that their 
“continued presence in Ghana is not considered to be conducive to the public good”; they were 
told by Mr. Adamafio and Mr. Boateng (Minister of the Interior) that their “activities in Ghana 
were considered such as to lead to a straining of relations between Ghana and Britain.” An 
expulsion order was also issued against Mr. Henry Tanner of the New York Times but rescinded 
the same day, as the authorities recognized that he had “tried to be fair” in his reporting. The 
London Daily Telegraph correspondent, Mr. John Ridley, was detained for a short time but later 
told that there had [see 18318 B] been “a mistake.” 

Among other recent political developments in Ghana were the following: 

Court Jurisdiction extended to Extra-territorial Offences. The National Assembly passed on 
Nov. 3, 1961, a Bill, with retroactive effect, extending the jurisdiction of Ghanaian courts to 
offences committed outside the country, including defamation of the President. The law relating 
to defamation of Dr. Nkrumah had been approved by the Assembly in October. 

With regard to the Bill extending the jurisdiction of Ghanaian courts, the Minister of Justice (Mr. 
Ofori-Atta) explained that, apart from the section dealing with defamation of the President, it 
was aimed primarily at employees of Ghanaian embassies or public corporations who were 
guilty of offences which were indictable in Ghana but committed abroad, and who had hitherto 
escaped trial by Ghanaian courts. Its provisions had been made retroactive in such cases to 
March 6, 1957, since it was on that date (Independence Day) that Ghana had begun to send 
officials abroad. In the case of defamation of the President, retroactivity would extend for one 
year, as from the date on which the defamation law took effect. 



Warning to Missionary Institutions. It was reported on Feb. 19, 1962, that the Minister of 
Education (Mr. Dowuona-Hammond) had given a public warning that the “strongest sanctions” 
would be taken against any missionary institution among whose students “seeds of indiscipline 
and disloyalty to the State” were being sown. Declaring that he had seen “disquieting signs” of 
“subtle but manifest disloyalty to the ideals of the State” in a number of missionary institutions, 
the Minister declared: “It should be borne in mind that the Government is not against the Church 
or any religious body which conducts itself within the framework of the laws of the country. 
When sanctions are therefore imposed, it should be understood as being purely within the 
context of the educational system.” 

Import of Communist Publications. It was announced on Jan. 17, 1962, that the Government 
had lifted the ban, originally imposed in 1954 [see 13519 B], on the import of publications from 
Communist countries. 

President Nkrumah inaugurated on Oct. 27, 1961, a “Voice of Ghana” transmitting station with 
four 100-kW. transmitters, broadcasting in six languages and giving world-wide coverage. 
(Times - DaiLy Telegraph - Guardian) (Prev. rep. Political Developments, 18407; Ghanaian 
Education, 18571 B; Broadcasting, 18222E.) 

 
© 1931- 2010 Keesing's Worldwide, LLC - All Rights Reserved.    
 


